De jungle die social media heet: opinie

1

Ik vind het echt heel fascinerend hoe mensen caught up kunnen geraken in het leven van anderen mensen. Ik kan mij geen dag voorstellen dat we niet geconfronteerd worden met bekende mensen. Als ik kijk op Facebook of Instagram zie ik direct hoe perfect het leven van een ander er uit ziet of zo moet blijken. Ik vraag mij af of hun leven ook echt zo perfect is als het lijkt op social media. Het leven dat we leiden op het internet tegenwoordig is flink uit de hand aan het lopen. Althans dat vind ik toch. Ik heb een aantal post gelezen over mensen die zo bezig zijn met de insta wereld tot ze er genoeg van hebben. Er zijn serieus mensen die het een gigantisch drama vinden als hun foto’s niet goed gesorteerd zijn en 2 foto’s naast elkaar zijn die andere belichting hebben of iets dergelijks. Sorry maar dat is zo lachwekkend en pijnlijk tegelijk. Je kan zeggen ja maar ik heb zo’n 3 miljoen volgers die ik moet behouden. Oke maar maakt dat dan het verschil?Het  leven op Instagram is iets dat ik niet begrijp.Niet dat ik geen instagram heb maar het is alles behalve wat je verwacht van hét insta profiel. En ik vind het helemaal niet erg.

Afgezien van de rare dingen die op Instagram en Facebook is Youtube iets helemaal anders. Ik vind het echt ongelofelijk hoe mensen bezig zijn met het leven van een ander. Als die andere een superster is met 5 albums of films oke dan snap ik het misschien. Wie is hier nu niet benieuwd naar. Maar tegenwoordig zijn er zo veel “gewone mensen” die famous worden van het filmen van hun dagdagelijkse leven. Het gaat zo ver dat ze er voldoende geld mee verdienen om hun gezin te onderhouden. Aan de ene kant vind ik dat ze dat verdienen. Ik bedoel ze steken er enorm veel tijd in en geven een groot deel van hun privacy . Als je daarmee de kost kunt verdienen, kom dan maar hier met die camera. Haha nee ik ga zo iets niet doen mijn gezicht is niet echt camera proof. De reden waarom er zo veel persoonlijke vloggers zijn ligt denk ik bij het feit dat alles zo toegankelijk is. Als ik zin heb begin ik hier en nu een youtube kanaal in de hoop beroemd te worden, niet dat dat mijn intentie is. Maar ook omdat er al zo veel mensen inderdaad in geslaagd zijn om het ver te schoppen.

Niet alleen mijn vrienden en familie zijn schuldig aan de hele personal youtubing hype. Ook ik heb mijn zwaktes. Ik wil ook even benadrukken dat ik het niet verkeerd vind om gefascineerd te zijn in het leven van anderen. Ik vind het alleen grappig hoe hard de wereld bezig is met het leven van een ander bekend of gewoon iemand. De wondere wereld van het internet is in het algemeen hilarisch. Want zeg nu zelf wie kan het nog volgen? Ik betrapte mezelf op het fenomeen toen ik een insta story van een blogger bekeek die haar huis aan het renoveren is. Het viel mij op hoe leuk ik het vind om daar naar te kijken. Toen ging er een lichtje branden in dat koppie van mij. Maar ik merkte meteen dat ik echt niet de enige was. Mijn zus bijvoorbeeld kijkt een aantal kanalen op youtube over mensen die een baby kregen en die hun eerste levensjaren delen op het wijde web. Ga zo maar door ik durf te wedden dat als jullie dit lezen je meteen aan mensen denkt die dit ook doen als je zelf al niet schuldig bent.

Ik maakte de vergelijking met een heel ver verleden en dat wel van de 19de eeuwse social community. In die bestond er nog instagram,internet of zelf elektriciteit. Ik heb een heel aantal boeken gelezen en films gezien van jane Austen en met dat soort van background wil ik het vergelijken. Ja ik doe nu eenmaal zo van die rare dingen. De verhalen van Austen zijn all about social status. Maar dan het soort toen het nog over het echte leven ging en niet over de dingen die op je wall op facebook staan. Jane Austens novels zijn romantische drama’s maar zeg nu zelf sinds wanneer is social media dat niet. In die tijd ging het allemaal over feesten waar je op zoek ging naar de perfecte man. Tijdens het theekransje roddelen over the latest scandals die in het dorp plaats vonden. De karakters in de Austen novels woonden in het Britse platteland waar je nooit verder geraakte dan het nabij liggende dorp. Mensen hadden er aanzien bij hun naam zonder dat ze effectief gekend waren door iedereen. Als je er zo over nadenkt even hard als de famous youtubers de dag van vandaag alleen was er niets om het op te verspreiden.Afgezien van de grootste roddeltante’s van het dorp die toen fungeerde als dé gossip girl. Het grootste verschil is dat ze nu hun gevoelens uiten met emoji’s in plaats van met hartstochtelijke liefdesbrieven. Wat een vooruitgang als je het mij vraagt.

Wat vinden jullie van social media? Ik hoor graag jullie mening op dit topic.

Liefs Birgitt

2 thoughts on “De jungle die social media heet: opinie

  1. Kirsty augustus 16, 2017 / 11:21 am

    Social media vind ik een heel interessant onderwerp. Zelf vind ik dat het wel wat minder mag met die zogenaamd perfecte levens online, dat is niet realistisch en kan daarom een heel verdraaid beeld geven. Ook wil ik er persoonlijk niet teveel tijd per dag mee bezig zijn, omdat het niet zo’n nuttige activiteit is haha. Verder gebruik ik wel gewoon van allerlei social media haha want het blijft toch nog wat leuks hebben.

    • checkeredblouse augustus 16, 2017 / 12:04 pm

      Ik zelf vind het ook heel leuk om er af en toe mee bezig te zijn.Ik kan dat relativeren. Maar vooral voor tieners die nog vrij onzeker ben vind ik het niet zo een goede invloed. Zij hebben al genoeg druk op zich.

Geef een reactie

