Bloedbanden

9200000057515525

Gister las ik weer een boek uit. We gaan er stevig tegenaan tegenwoordig. Deze keer was het Bloedbanden het eerste deel uit de kronieken van goud en bloed geschreven door H.P Janssens. Ik ga meteen beginnen met mijn lofzang want wauw dat was een goed boek. We hebben te maken met een historische trilogie voor young adults. Wat voor mij altijd een goed begin is als we vooraan een landkaart tegen komen en achteraan een lijst waar ze woorden verklaren. Dit had bloedbanden allebei. Check!

De cover vind ik ook heel mooi en heeft zeker zijn werk gedaan. Ik had hem nog nooit gezien en stond dus ook niet op mijn lijstje maar toch nam ik hem mee. Op het eerste zicht zou ik denken dat het een fantasy verhaal ging zijn maar ik was blij verast dat het een historische roman is.

Het verhaal zelf dan is vrij intrigerend zeker in het begin. De eerste hoofdstukken zijn geschreven uit het standpunt van verschillende karakters en in verschillende tijden. Goed gelukt vind ik het zeker het wekt nieuwsgierigheid tot en met het einde. De manier hoe ze de verschillende verhaallijnen in elkaar laat vloeien is heel erg leuk. Een van de beste aspecten vind ik dat ze de omgeving heel uitvoerig en levendig bespreekt. Ik heb echt een grote fantasie en ik kon alles zo goed voorstellen. Het was echt heel mooi neergepend. Het verhaal komt met de juiste snelheid op gang, er word voldoende info weggeven om de spanning er in te houden. Soms zelf zo gecontroleerd dat ik gewoon gefrustreerd werd op een goede manier omdat ik sommige dingen echt wou weten. Wat ik echt helemaal geslaagd vind is de emotie die op sommige momenten in het verhaal geroepen worden. Ik moet toegeven dat ik op een bepaald moment bijna heb gehuild. Dat gebeurd niet vaak.

Eigelijk alles aan dit boek is mooi: het verhaal, de zuiderse franse omgeving, de karakters. Wat voor mij het grootste pluspunt is dat zo veel mogelijk historisch correct is. Zo leer je ook nog eens een hoop. Op het einde in de woordenlijst is ook nog extra info opgenomen rond bepaalde karakters of plaatsen. Dus voor degene die graag extra bijleert zou ik aanraden om de lijst door te nemen en ook het dankwoord te lezen.

Ik heb ook eens een kijkje genomen op de website van H.P. Janssens om eens te polsen naar wanneer het volgende boek uitkwam. Hier vond ik nog wat achtergrond informatie rond de schrijfster. Ze vertelde daar hoe ze van een verzonnen verhaal een echt boek begon te maken en dat het voor haar allemaal nog heel onwerkelijk was dat ze effectief een boek heeft uitgebracht. Dit was dan ook haar eerste boek dat zij uitbracht. Als dit je eerste boek is en  schrijven enkel je hobby is die je tussen de soep en de patatten (zoals we dat zeggen) doet mag  je jezelf een enorme pluim geven. Ik heb heel veer respect voor deze vrouw die zo een goed verhaal neerschrijft als hobby.

Ik heb het gevoel dat het boek nog niet heel erg bekend is. Het had nog maar 9 ratings op goodreads. Als je houd van een spannend historisch verhaal raad ik je echt aan om dit te lezen.

Liefs Birgitt

2 thoughts on “Bloedbanden

Geef een reactie

