Zwaard Van Glas

Op mijn gloednieuwe Instagram account konden jullie al zien dat ik bezig was in het zwaard van glas. Het tweede deel van de rode koningin trilogie geschreven door Victoria Aveyard.

zwaard-van-glas-victoria-aveyard-boek-cover-9789023498070

Als ik de cover moet beoordelen scoort hij vrij hoog. Ik vind dat je onbewust toch heel hard uitgaat op hoe de voorkant eruit ziet. Ook al zou dat eigelijk niet mogen. Ik vind dat ze hierin geslaagd is omdat ze de essentie van de hele verhaallijn heeft duidelijk kunnen maken met een prent. In het begin was het mij niet eens op gevallen dat het bloed op de kroon voornamelijk zilver was en een druppel rood. Heel mooi detail naar mijn mening.

Het was al een tijdje geleden dat ik het eerste boek las. Gelukkig kreeg ik voldoende elementen terwijl het verhaal vorderde om te kunnen volgen. Dan had ik zo van die typische “oh ja dat was er gebeurd” momentjes. Het verhaal is goed opgebouwd, je krijgt voldoende vaak wat nieuwe info vrij zodat de nieuwsgierigheid er blijft. Ik vind dat ze dat vooral heel goed deed aan het einde van het hoofdstuk. Er werd de perfecte aanzet gegeven naar het volgende hoofdstuk. De schrijfstijl is ook heel erg aangenaam. Het leest vlot ook al is het af en toe iets gecompliceerder. Ik kon mezelf goed inleven in het verhaal en kon af en toe meelijden met het hoofdpersonage Mare. Misschien zegt dat meer over mij dan over het boek maar ik vind dat een pluspunt.

Ik heb heel veel analogieën gezien met andere boeken. Weten jullie nog dat ik in mijn boekenlijstje zei dat het een mix was van The Hunger Games en de selectie. Terwijl ik het boek las merkte ik meer en meer gelijkenissen met Suzanne Collins’ The Hunger Games. Terwijl het eerste boek meer weg heeft van De Selectie van Kiera Cass. In het begin wist ik niet goed wat ik er mee moest want ik ben van mening dat er al heel veel boeken in dat zelfde genre geschreven worden tegenwoordig. Maar al bij al heb ik mezelf er mooi bij neergelegd en merkte ik er nog weinig van. Het verhaal heeft meer body dan dat om veralgemeend te worden met al de andere Hunger Games like young adult boeken. (Ik weet even niet hoe ik dat anders moet uitleggen)

Op sommige momenten in het verhaal duiken we diep in de gedachte van Mare Berrens. Ik moet zeggen dat dit mijn favoriete stukjes zijn. Ze verbinden je harder met het karakter. Al haar zorgen en problemen worden dan op tafel gegooid. Het maakt het verhaal een mooi geheel. Zo word ook uitgelegd wat de titel betekend waar ik zelf ook heel nieuwsgierig naar was.

Conclusie

Mooi en spannend boek. Zeker een aanrader voor fans van The Hunger Games en gelijkaardige young adult boeken.

Voor de mensen die misschien niet zo een fan zijn van lezen heb ik opgevangen dat er ook een verfilming zou zijn van het eerste deel Rode Koningin. Ik zag een filmpje op Youtube waar Victoria Aveyard werd geïnterviewd er werd verteld dat er een film aan zat te komen. Er was al spraken dat niemand minder dan Elisabeth Banks zou deelnemen aan deze vertoning. Banks speelde de welbekende Effie Prul in The Hunger Games films. Ik heb het internet al eens afgestruind om te kijken wat er verder word gezegd. Er zijn een hele hoop fan casts gemaakt. Zij kiezen voor bekende acteurs en actrices uit andere grote fictie films en series zoals The Hunger Games (duh)’ Game Of Thrones en Percy Jackson. Er is een actrice die vaak voor een specifieke rol word vernoemt namelijk Charlize Theron als Koningin Elara Merandus. Ze heeft laten zien in Snow White And The Huntsman dat de rol voor boze koningin voor haar is geschreven. Ik ben het daar echt geheel mee eens. Ik kijk enorm uit naar de film. Jullie ook?

Dit was de eerste keer dat ik een soort van review schreef over een boek dat ik heb gelezen. Laat zeker een reactie achter wat jullie er van vonden.

Zijn jullie al aan de Rode Koningin trilogie begonnen?

Liefs Birgitt

One thought on “Zwaard Van Glas

  1. Kirsty juli 12, 2017 / 9:47 am

    Leuke review! Het eerste deel staat nog op mijn lijstje met boeken die ik nog een keer wil gaan lezen. Nu moet ik dat eigenlijk ook wel gaan doen voordat de film komt haha!

Geef een reactie

