Amot

Hej hej

Vandaag de laatste post over mijn super reis naar Zweden. De laatste 3 dagen hebben we aan een huisje gezeten in het kleine dorpje Amot. Heel erg schattig. Het is wel interessant om het dagelijkse leven ook eens te mogen ervaren. Een minpuntje: in de kleine dorpjes spreken ze niet goed Engels, en ik kan absoluut geen Zweeds! Maar we hebben ons eruit gered. Het huisje dat we huurden was ook van Belgische mensen dus het was fijn dat je de uitleg allemaal in het Nederlands kreeg. We werden de eerste avond zelfs uitgenodigd om te komen eten! Ze hadden de Zweedse vriendelijkheid al helemaal mee.

stockholm 382

Ons ponton aan het meer. ‘S avonds gingen we er gezellig eten als we beter weer hadden. Dat was helaas op dit moment niet het geval. Zo erg vonden we het ook weer niet, het was een excuus om eens een dagje niets te moeten doen. De laatste drie dagen hebben we ons vooral bezig gehouden met ontspannen en heel veel lezen. Dat vond ik helemaal niet erg.

stockholm 410 stockholm 422

De tweede dag van deel 3 zijn we richting de Falu mijnen gereden. Het is de mijn waar de kleur van de typische rode verf vandaan komt. In de mijn word vooral koper opgegraven. Natuurlijk zat er niet enkel koper in de mijnen de andere ertsen die in de mijn werden gevonden gaven extra meerwaarden aan de verf. Onder andere zijn unieke kleur en het is bestand tegen weer en wind. De originele verf word niet meer gemaakt, aangezien het domein een museum is geworden. Oh ja en het is onderdeel van UNESCO werelderfgoedlijst.

We zijn ook afgedaald in de mijn. Een geheel avontuur! Ik heb ondergronds geen foto’s genomen omdat het er te vochtig was. We mochten oranje helmen en capes aandoen. Het was een en al mode daar. Geen wonder dat ze er overal design dingen hebben. Eigelijk is Zweden gewoon een grote enorme Ikea. En ik hou echt van de Ikea!

stockholm 452

De laatste dag zijn we nog naar Uppsala geweest. Een andere redelijk grote stad in Zweden. Op de foto zie je mij naast een grafheuvel in het historisch Centrum van Uppsala. Weer straal blauwe hemel. Wat hebben we het toch goed gehad met het weer.

Dit was dan de allerlaatste Zweedse post. Ik heb heel erg genoten van de reis. Maar ook van het schrijven van deze post om mijn liefde voor Zweden met jullie te delen. Laat zeker weten wat jullie ervan vonden. Zouden jullie ooit op vakantie gaan naar een Scandinavisch land. Zo ja, welke? Of ben je er al geweest? Laat dan ook zeker even een reactie achter met jou mooie ervaringen.

Liefs Birgitt

Geef een reactie

