Stockholm

Hej hej (Zweeds woord voor hallo)

Ik had jullie gisteren gezegd dat ik vandaag iets ging vertellen over mijn vakantie naar zweden. En kijk ik doe het toch woehoe. (Alleen iets later) Ik voel me super trots. Maar dan de reis. Het bestond uit 3 onderdelen. De reis zelf duurde 11 dagen: 4 dagen Stockholm citytrip, 3 dagen kanoën+kamperen, 3 dagen ontspannen aan een huisje bij een meer.

De reis was echt prachtig en ik heb nog nooit zo een diverse reis gemaakt. Dit is mede omdat ik deze keer met mn schoonfamilie op reis was dus zij zijn iets sportiever aangelegd dan mijn ouwelui. Ik was nog nooit op vakantie geweest naar een Scandinavisch land. Eigelijk naar niet veel anders dan Frankrijk. Maar wauw het is echt een prachtig land. Super mooie natuur en heel veel meren en bomen. Volgens mij is het daar echt super als het gesneeuwd heeft en de bomen onder gesneeuwd zijn en de meren dichtgevroren. Op mijn lijstje voor next trips staat dus zeker een reisje naar een Scandinavisch land in de winter.

Stockholm 

Alfred Nobel museum
Alfred Nobel museum

De eerste middag zijn we begonnen met de eerste stadswandeling. We hadden een boekje van 100% gekocht en elke dag hebben we een andere wandeling gedaan. Helaas pindakaas weet ik niet de nummertjes die we gedaan hebben. Maar Stockholm is helemaal mooi. Als eerste bezochten we het Alfred Nobel museum. De man die de Nobelprijs heeft bedacht voor de mensen die hem niet kennen. Het museum was heel erg interessant. Onze gids vertelde hoe Nobel aan de categorieën kwam voor de Nobelprijzen en hoe zijn leven eruit zag. Later zijn we nog lekker op een terrasje gaan zitten en hebben nog gezellig iets gedronken. Eigelijk word het best nog wel warm in Zweden al dacht ik van niet. Maar ja wat weet ik er nou van!

stockholm 014

We passeerden het koninklijke paleis en onze hemel was al weer helemaal blauw.

stockholm 055  stockholm 057

In Zweden is veel water, maar dan heel veel water. Stockholm is gebouwd op 14 eilanden. Dus water bij de vleet. Ik vind het wel heel gezellig zo veel water. Altijd mooie uitzichten en het geeft ook een beetje verkoeling. Daar moeten we dus even poseren!

Skansen
Skansen

Het openluchtmuseum/ dierentuin skansen is blijkbaar heel erg interessant voor kleine kindjes. Niet normaal hoeveel moeders met kinderwagens stonden aan te schuiven. In het park vind je allemaal huisjes van door de jaren heen.Sommige huisjes kan je bezoeken anderen niet. Ze zijn echt heel leuk aangekleed en er lopen ook mensen verkleed rond in traditionele klederdracht. (zo zeggen ze het toch?) Verder kan je in het park verschillende Scandinavische dieren zien. Heel erg leuk. Echt een aanrader.

Vasa Museet
Vasa Museet

De vasa was een heel groot oorlogschip dat uitvoer in 1628 en dat na een half uur al zonk omdat het te zwaar was. Het schip is te bezichtigen in het deel  Djurgarden. Ik vind het persoonlijk wel de moeite waard het geeft echt een enorme indruk als je er binnen stapt. Op het eiland Djurgarden is ook het Nordiska Museet wat ook heel mooi moet zijn maar dat hebben we niet bezocht.

stockholm 194

De langste en waarschijnlijk de drukste straat van Stockholm Drottninggatan. Hier vind je van alle winkeltjes en cafétjes. Er zit volgens mij op deze straat ook een heerlijke cupcake winkel die echt hemels is. Helaas weet ik de naam niet. Het word vermeld in het boekje van 100%. Sorry voor de ontbrekende gegevens, ik had nog niet voorzien dat dit een post werd.

Skinnarviksberget
Skinnarviksberget

Het uitzicht van de Skinnarviksberget is adembenemend. Dit kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat het een aantal trapjes omhoog is. Deze berg ligt in het stadsdeel Södermalm en is zeker de moeite waard  als je eens in de buurt bent.

Dit was tot hier toe het citytrip gedeelte morgen doen we deel 2 van onze multireis.

Liefs Birgitt

Geef een reactie

