Mijn app van 2015

goodreads

Hehe het geeft toch een gevoel van thuis komen-echt letterlijk- na school eerst eten en dan maar eens achter de laptop duiken. Nou moet ik toegeven wat een dag dit is geweest. De eerste schooldag na de vakantie is nooit de simpelste al kan ik op maandag wel uit bed wonder boven wonder. Af gezien van de schreeuwende wekker was het nog eens lekker glad deze morgen en ijskoud in de lokalen met vier uur chemie om mee te starten. Echt een pretje. Maar ik ben nog niet uitgegleden of in slaap gevallen dus ben ik hier weer voor een -hopelijk- leuk postje. Ik heb een leuke site gevonden die mooi aansluit op mijn nieuwe toevoeging. Boeken! De site noemt goodreads. Ik weet niet of iemand het kent? Het is echt iets heel erg handig als je graag leest.

Wat kan je er mee doen?

Je kan er boeken op terug vinden op basis van titel, auteur of isbn nummer. Wat ik wel handig vind als je gewoon een foto neemt van de nummer kan je zo veel boeken terug vinden.

Er zijn drie verschillende lijsten: read,currently reading en want to read. Zo kan je alles makkelijk oplijsten en heb je een mooi overzicht. Deze kan je dan nog eens onderverdelen in eigen gekozen mapjes.  Mijn doel is om een zo groot mogelijke read lijst te creëren. Er staan er al een 30 tal op wat ben ik trots.

Je bent op de hoogte van de nieuwste boeken en kan allerlei reviews lezen en zelf een reactie schrijven.

Vrienden bestaan ook op goodreads zo kan je zien wat andere lezen. Misschien vind je daar nog wel andere leuke boeken?

Als je geen leuke boeken vind bij je vrienden is er nog altijd een uitgebreide genre keuze waaruit je kunt kiezen en een favoriet kan selecteren. En er zijn ook mensen die lijsten hebben opgesteld per genre. Zo zoek ik graag in de lijst ” wat te lezen na Harry Potter?” of “top 100 jong volwassenen fictie”.

Aansluiten bij een boekenclub is ook mogelijk. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar het lijkt me best leuk om samen boeken te lezen en ze te bespreken.

Het beste als laatste uit de boeken die je in je al gelezen lijst zet kan de computer aanbevelingen geven. Zo weet je meteen wat je wil lezen als je want to read lijstje leeg is.

Er zijn ook een aantal quizen rond boeken terug te vinden maar ik heb nog niet genoeg tijd gehad om dat uit te pluizen. Toch leuk als je niets weet te doen?

Het verschil tussen de site en de app

Afgezien dat een app op je gsm staat en dus mobiel is en overal mee naartoe gesleurd word is er ook een scan. Als je de barcode van het boek scant krijg je allerlei informatie. Ik heb het net even geprobeerd maar heb niet genoeg geduld om zo lang te wachten. We zitten met een ongeduldige miep hoor.

Ik heb over goodreads verteld bij mijn leesgekke vriendinnetjes en ik heb hun middagje toch mooi kunnen vullen. Zij vinden het ook een zeer handige app. Je bent voor je het weet een middag bezig met een lijstjes opstellen. Het is ongeloofelijk hoe veel boeken je oppeens wil lezen.

P.S vanaf deze donderdag gaan we weer van start met de afbeelding van de week.

Liefs Birgitt

Geef een reactie

