Afbeelding van de week #5

En ja ja het is weer donderdag avond. Dat betekend afbeelding van de week! Ik hoop dat jullie er al zin in hadden. Want ik zit stiekem al heel de week te wachten tot ik deze afbeelding mag posten. Na de super leuke reactie van Femke op de afbeelding van Claude monet was ik wel heel erg blij. De afbeelding van deze week vond ik in mijn boek van geschiedenis. Misschien wisten jullie het nog niet maar ik ben een van die weinige mensen die dat een leuk vak vind. Waarom heb ik deze afbeelding gekozen? Wel ik zag hem een keer in men cursus staan in het klein toen we over bepaalde humanisten bezig waren. Ik vond het wel een indrukwekkende afbeelding. De leerstof interesseerde mij ook enorm daar zo meer over. Toen de cursus vorderde zag ik deze tekening op A4 grootte. Ik stond er versteld van. Hoe groter de afbeelding hoe indrukwekkender. Het is nu niet een keurig plaatje maar toch vind ik hem prachtig. De manier van tekenen staat me heel erg aan. Hoe komt het dat de afbeelding nu toch zo gruwelijk is? Het boek of de boeken beter gezegd zijn de humani corporis fabrica libri septem. Dit is een lange Latijnse benaming voor de 7 boeken over de bouw van het menselijk lichaam. Anatomie dus. Het is gemaakt door Andries van Wesel of beter bekend als Andreas Vesalius. Het speciale aan deze man was dat hij een van de eerste hoogleraren was die het menselijk lichaam ging bestuderen met een echte persoon. Wel is waar waren dit geëxecuteerde lijken. Iets wat in die tijd niet mogelijk was. Zijn grootste talent was dat hij zo gedetailleerd kon natekenen wat hij zag tijdens de sectie. Dit is iets wat ik zelf heel erg bewonder en dat ik ook terug vind bij Leonardo Da Vinci. Vesalius heeft een grote evolutie betekend voor de geneeskunde. Maar Birgitt waarom een afbeelding uit een anatomie boek? Deze afbeelding gaat gepaard met de studie keuze die ik maakte voor mijn hoge school opleiding. Ook al duurt dit nog twee jaar. Ik besloot vorige week dat ik graag farmaceutische en biologische technieken wil gaan leren. Vandaar de anatomie. Dit was het voor vandaag. En het zou ook super leuk zijn als jullie nog zouden willen reageren op de help!  post. Nu krijgen jullie de kans om je eigen zegje te doen. Use it!

Geef een reactie

